15 March 2010

balik kamponggg!

episod tiga :

ahad, 14 march 2010..
pagi tuh bangon lambat sket
dlm kol 8 pg kot..
then bangon2 je, perot berbunyi2..
sebab mlm tadi x makan sangat..
:P

then mak ude masak nasik goreng..
haha..
memang kampong style terbaik lah..
*mak ude saye memang pro in cooking2 nih
dari masakan itali hingga lah ke masakan kampong, semua nye sedap!

selera je makan pagi tuh :)
bile dah tengah hari..
datang idea utk masak gulai ikan haruan salai..
yum2..
ikan tuh pak su yg dapat, time die memancing..
besar2..

pastuh ikot ude,
menjalankan tanggungjawab menyalakan api...
ude la yg banyak buat keje2 tuh..
aku tolong je..
agak lama la jugak nak menyalakan api tuh sehingga menjadi bara...
sebab pagi sebelum tuh hujan, so kayu api sume basah la..

lauk nih kan,
hampir 100% asli n kampong
sebab bahan2 sume dari kawasan rumah tuh
mcm santan,
mak and paksu kene kopek sabot kelape tuh..
then kene kukur isi die utk dijadikan santan..
cili pon dari kebun belakang umah opah..
ikan pon sendiri yg pancing...
bunga kantan gantikan serai..
*serai opah dah pupus setelah di musnahkan org yg tdk bertanggungjawab :P
cume serbuk kunyit,bawang,gula n garam je yg dari kedai..
haha
best..
korang cube la buat..
jangan asyik poyo dengan makan kat kedai je :P

haha,
tugas aku time tuh,
ialah menjaga ikan salai itu sehingga masak..
asap diaaaa,
memang sedap..
sampai nangis2 la aku time tuh..
merasa jugak aku makan asap :O

bile dah siap masak ikan tuh..
aku turun main kat tali air lagi..
aku ade buat something..
made from clay kat tali air tuh..
nnt ingat nak bagi nad or emi...
tuh pon kalau diorang nak la..
kalau x nak x pe :)

bile gulai itu sudah siap..
time utk makann..
aku makan lah dengan bersyukurnye..
haha
opah yg tengah saket2 tuh pon selera je makan..
yum2..
memang sedap lah i kate kat you all orang bandar...
lebih sedap dari chicken chop you tuh!
haha

bile dah sampai mase..
it's time to go home...
kitorang pon balik la ke kl..
sebelum tuh aku cium n pelok opah puas2..
haha
i love you opah :)

No comments:

sile ambil no anda..
terima kasih :)

click for hit counter html code
free web hit counters